sydney.reismee.nl

Vrijdag 15 februari 2019

Gelukkig was Walter vandaag gewoon vrij en konden we weer samen op pad. We zijn vanmorgen vroeg naar de Blue Mountains gereden, een nationaal park ten westen van Sydney, ongeveer anderhalf uur rijden.

De Blue Mountains is ondanks zijn naam geen berggebieden. Het is een hoogvlakte die in de loop der jaren is uitgesleten. Het schijnt nog ouder te zijn dan de Grand Canyon. Het dankt zijn naam aan de blauwe kleur die je hier ziet. De vele eucalyptus bomen in het park scheiden een soort giftige stof uit die bij warmte blauw kleurt. De vegetatie is schitterend, veel delen van het park zijn regenwoud.

Onze eerste stop was bij Wentworth Falls, hier hebben we een schitterende trail gelopen van ongeveer 1,5 uur. Allereerst liepen we naar Princes Rock Outlook, via vele traptreden loop je naar dit uitzichtpunt van waar we onze blikken konden werpen op de waterval.

Daarna door naar Fletchers Lookout, van waar we vanuit een heel andere hoek uitzicht hadden op de waterval. Dit was een prachtig stuk om te lopen. Onder overhangende rotswanden die begroeid waren met mossen en varens, prachtig.

En daarna door naar de waterval, dat blijft altijd mooi om te zien. Hij was niet heel groot, maar in combinatie met de omgeving was het erg mooi. We hebben dan ook weer veel foto’s gemaakt en gefilmd.

Daarna teruggelopen naar de auto. Walter wilde toen naar een koffiezaakje met een prachtig uitzicht maar helaas stond de hele parkeerplaats vol. Het was ook wel een hele kleine parkeerplaats, ik denk nog geen 20 plaatsen.

Toen maar doorgereden naar Sublime Point Lookout, vanaf hier hadden we onze eerste uitzicht over de Three Sisters, de bekendste rotsformatie van het park. Hoewel het maar een klein stukje lopen was, 175 meter, was het toch even zwaar. Naar beneden ging natuurlijk wel, maar de terugweg moest natuurlijk weer omhoog.

Het was ondertussen lunchtijd geworden, dus zijn we in Leura een broodje gaan eten. En daarna door naar Echo Point in Katoomba voor een prachtig uitzicht over de Three Sisters. Dit zijn 3 rotspunten vlak naast elkaar.

Volgens een aboriginal legende waren 3 prachtige zussen genaamd Meehni, Wimlah en Gunnedoo van het Gundungurra volk verliefd op 3 broers van het Dharruk volk. Helaas was een huwelijk verboden bij hun wetten. De broers waren krijgers en ze besloten de zussen met geweld te halen. De oorlog tussen beide volken dwong de Kuradjuri (wijze man) van het Gundungurra volk de zussen in rots te veranderen. Zijn bedoeling was om ze terug te veranderen als het gevaar geweken was. Helaas stierf hij tijdens de strijd. Tot de dag van vandaag is er nog niemand geweest die de betovering heeft kunnen verbreken.

Hoewel het maar een legende is, vind ik zulke verhalen altijd wel interessant om te lezen.

Via de Honeymoon Bridge kan je naar de eerste zuster lopen, dat wilden wij ook gaan doen. Het eerste deel van de trail was heel goed te doen, er lag een prachtig pad langs de bovenhand van de klif. Maar om bij de Honeymoon Bridge te komen, moest je flink dalen langs een steile trap. Maar dan had je ook wel een schitterend uitzicht. Jammer was wel dat het hier heel druk was en de trap maar een meter breed. Maar we hebben weer heel veel foto’s gemaakt.

Daarna dezelfde weg weer terug, nou we liepen te hijgen, niet normaal. Ik maak me dan toch wel zorgen om Walter zijn hart. Maar, er is volgens hem natuurlijk niets aan de hand. Nou is het wel zo dat iedereen flink hijgend boven kwam, we waren niet de enigen.

Na nog wat rondgekeken te hebben zijn we lekker een wijntje gaan drinken voordat we doorgereden zijn naar Alpine Motor Motel waar we 1 nacht zullen blijven. Het lijkt net op zo’n Amerikaans motel met kamers die deuren aan een buitengalerij hebben. Wij hebben een kamer op de benedenverdieping. Eenvoudig maar netjes. Vanavond gaan we hopelijk lekker eten in Katoomba en morgen nog een dag genieten van de prachtige Blue Mountains.