sydney.reismee.nl

Zaterdag 16 februari 2019

Vanmorgen vroeg opgestaan. We wilden naar Scenic World en op zaterdag kan het daar nogal druk zijn. We zaten om 7.45 uur dus al in de auto op zoek naar een ontbijtzaakje. Bij het motel waar we overnacht hebben was geen ontbijt inbegrepen. Gelukkig zaten er in Katoomba meerdere zaakjes om wat te eten. We vonden een leuk zaakje waar meerdere mensen zaten te ontbijten. Inclusief 4 meiden, die kwamen we later weer tegen in Scenic World, ze werkten daar en herkenden ons ook.

Scenic World is een soort van atractiepark in de Blue Mountains met meerdere kabelbanen. Het ging om 9 uur open en wij stapten dus als een van eersten naar binnen. Allereerst gingen we naar de Scenic Skyway, de hoogste kabelbaan van Australië. Je hangt 270 meter boven de Jamison Valley en hebt een mooi uitzicht op de Katoomba Falls. De Skyway kan 84 man dragen, wij zaten er slechts met 8 man in. We konden dus op ons gemak rondlopen en foto’s nemen. In het midden van de cabine zit een glazen vloer waardoor je naar beneden kan kijken. Aan de overkant aangekomen gingen we meteen weer terug.

Daarna doorgegaan naar de Scenic Railway. Met een helling van 52 graden is dit de steilste passagierstrein ter wereld. Omdat we zo vroeg waren, zaten we helemaal voorin de trein, je hebt dan een fantastisch uitzicht!

Beneden aangekomen zijn we de Scenic Walkway gaan lopen, een tocht van 2,4 km door een regenwoud. Je loopt hier op een houten vlonder om de natuur te beschermen. Het was een prachtige wandeling, gelukkig was het nog heel rustig zo vroeg op de morgen. We hebben dan ook het geluk gehad dat we een lyrebird hebben gezien. Deze vogels zijn erg schuw, je ziet ze vooral ‘s morgens vroeg.

De wandeling eindigt bij de Scenic Cableway, dit is de grootste kabelbaan van Australië. We zijn 545 meter omhoog gegaan met weer prachtige uitzichten. Langs de kabelbaan zie je een oude achtbaan liggen. Deze is jaren geleden gebouwd, kosten 13 miljoen dollar. Maar hij is uiteindelijk nooit geopend.

Toen eerst maar even een kop koffie gaan drinken met een prachtig uitzicht op de Jamison Valley en de Three Sisters. En omdat we onbeperkt toegang hadden tot de kabelbanen nog maar een keer met de railway naar beneden en meteen weer terug omhoog, dat is toch weer een andere ervaring. Daarna weer met de Skyway naar de overkant en deze keer wel uitgestapt.

We zijn vanuit daar naar de Cliff View Lookout gelopen, je hebt hier uitzicht op de Three Sisters en de Katoomba Falls. En we zagen hier ontzettend veel kaketoes vliegen. Ze maken ontzettend veel herrie en vliegen vaak met meerderen bij elkaar. Ze zijn 40-50 cm groot en het wit steekt duidelijk af tegen de groene bomen. Daarna een stuk van de Prince Henry Cliff Walk gelopen terug naar Scenic World, ongeveer 30-45 minuten lopen. Je komt dan langs de Katoomba Falls en meerdere uitzichtpunten.

Daarna teruggereden naar Katoomba voor de lunch. En verder naar Goverts Leap Lookout in een ander deel van het park. Het leek hier wel wat op de Grand Canyon maar dan begroeid met bomen. Ook zo ontzettend mooi. Nog even doorgereden Evans Lookout en toen teruggereden naar het plaatsje Leura. Dit is een klein toeristenplaatsje met allerlei winkeltjes, dus even door de hoofdstraat geslenterd.

Tenslotte nog gestopt bij de Gordon Falls Overlook, na een kwartier lopen (vooral flink dalen) kom je bij een uitzichtpunt met weer uitzicht op de Three Sisters, op Sublime Point Lookout waar we gisteren waren en natuurlijk op de Gordon Fall. Teruggelopen naar de auto, nu weer flink stijgen, en toen terug naar Sydney. Dit was tenslotte nog bijna 2 uur rijden.

Rond 18 uur waren we weer terug in het Meriton in Mascot. Omdat we niet echt de fut hadden om nog naar het centrum te gaan maar weer gaan eten bij La Buffala, de pizzeria op de hoek. Nu nog even het reisblog bijwerken en dan direct lekker naar bed. Al dat lopen, daar word je toch best moe van.