sydney.reismee.nl

Donderdag 7 februari 2019

Helaas afgelopen nacht heel slecht geslapen. Ben rond 5 uur maar gaan lezen, ik was klaarwakker. Ook Walter had slecht geslapen. En dan ben je jarig in Sydney. Had toch niet echt een verjaardagsgevoel hier. Geen cadeau's, geen bezoek, geen etentje met de kids. Maar wel prachtig weer, rond de 28 graden en onbewolkt. Na een ontbijtje op zoek naar de metro.

We moesten hiervoor een OPAL-card hebben, deze kan je gratis halen en dan er geld op storten. Het metrostation is nog geen 10 minuten lopen vanaf het Meriton, dus dat valt erg mee. En wat een verschil met New York, prachtige nieuwe treinen, mooie stations, je voelt je heel veilig. Vanaf Mascot is het ongeveer 20 minuten naar Circulair Quay zonder overstappen. Dus dat is heel goed te doen. Beter dan autorijden, dat links rijden is niets voor mij. Maar ze rijden hier niet alleen links, ze lopen ook links, de roltrap zit links. Bij het oversteken weet je niet waar je moet kijken, dus ik loop als een of andere gek naar links en rechts te kijken. Ook de richtingaanwijzer in de auto zit links, dus Walter doet steeds de ruitenwissers aan als hij richting wil aangeven. Raar genoeg zit het gas- en rempedaal wel op de normale plek.

Maar dan kom je bij Cicrulair Quay en zie je eindelijk het Opera House. Het is geen mooi gebouw, maar wel heel iconisch. We hebben eerst een stuk door The Rocks gelopen, dit is de oudste wijk van Sydney en ligt naast de Harbour Bridge. We hebben veel foto's gemaakt, het zijn toch heel bekende plekken die je ziet. Na wat gedronken te hebben ( met dit warme weer heb je wel behoefte aan wat vocht) verder gelopen richting George Street. Helaas drukte Walter toen op een verkeerd knopje op het fototoestel ... weg waren alle foto's van vandaag. Dus maar weer terug gelopen om opnieuw foto's te maken. Je begrijpt dat de sfeer er echt in zat op dat moment.

Toen maar richting Pitt Street gegaan, volgens mij het zakencentrum van de stad. Heel veel mannen in pakken die gingen lunchen en heel veel dure winkels.

Maar wij wilden ook wat eten en zijn uiteindelijk bij een zaakje beland waar ze heel lekkere bagels hadden. Ik had er een met kip, avocado en pesto. Nog even gekeken bij wat opaal winkels, maar dat was toch wel erg duur.

Doorgelopen naar Macquarie Street, hier vind je heel veel prachtige oude gebouwen. Aan het einde vind je St. Mary's Cathedral, een prachtige kerk oorspronkelijk uit 1803. Sydney is gesticht door Britse veroordeelden, katholieken behoorden vaak tot deze veroordeelden. Beneden in de crypte ligt er een mooie mozaïekvloer.

Tegenover deze kerk ligt Hyde Park, het oudste park van Australië.

Ook hier zagen we weer vreemde vogels lopen, dit blijken de Australische witte ibissen te zijn. Overal waar je gras zit in de stad, vind je deze vogels. We zien sowieso veel vreemde vogels en horen vogelgeluiden die we nooit eerder gehoord hebben.

Vanuit Hyde park zijn we weer terug gegaan naar ons appartement om ons even op te frissen.

In de avond hadden we kaartjes voor een voorstelling in het Opera House. Maar eerst nog even wat eten bij Opera Kitchen met een prachtig uitzicht over de haven. We namen de verse vis van de dag, weet niet wat het was, maar hij smaakte goed.

Daarna door naar het Opera House voor de voorstelling Blanc de Blanc Encore. Een hedonistische show met dans, zang en acrobatiek. Het was allemaal een beetje burlesque. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik ervan gevonden heb. Sommige stukken waren erg mooi, maar er zaten ook dingen bij dat ik dacht van moet dat nou. Ik ben in ieder geval blij dat wij niet uit het publiek zijn gehaald om mee te doen in de show. Omdat dit al om 19 uur begon, was het ook vroeg afgelopen. Rond 21.30 uur stonden we weer buiten.

We hadden toen een prachtig zicht op de Harbour Bridge in het donker. Hij is dan mooi verlicht, net als de rest van de haven, de boten en het lunapark aan de overkant. Toch maar weer veel foto's gemaakt.

Omdat het deze dagen Chinees Nieuwjaar is, staan er veel afbeeldingen die hiermee te maken hebben door de hele stad.

's Avonds zijn ze mooi verlicht. Ook in de haven staan er meerdere van deze opstellingen. Toen toch maar terug met de metro naar het appartement. We zijn wel moe naar weer een lange dag en een korte nacht. Walter heeft blaren onder zijn voeten en ik heb 1 blaar op mijn hiel, dus dat wil wat zeggen. Voor morgen geven ze wat minder weer, dan zien we wel wat we gaan doen. Het zal in ieder geval niet veel lopen worden.

Anouk Graafmans

Wat fijn om te lezen dat jullie zo genieten daar! Wat een prachtige foto's. Erg leuk om zo mee te krijgen wat jullie aan de andere kan van de wereld doen!

Mariëtte

Ja super leuk jullie reisverslag en toch fijn dat jullie zijn terug gelopen voor nieuwe foto's, anders hadden we wel wat gemist in het verhaal haha. Heel veel plezier verder en genieten daar samen!!